ANBI groepsbeschikking: Hoe verder?
Hierbij vinden jullie het vervolg van de aanvraag voor de ANBI-status voor EHBO Nederland.
Vriendelijk verzoek van het bestuur, lees het goed door en als jullie aan willen sluiten binnen de groepsbeschikking volg dan de aangegeven stappen.
Mochten er vragen zijn stel die dan schriftelijk (via de mail) aan secretariaat@ehbonederland.nl.
Nog even voor alle duidelijkheid. Het RSIN-nummer waar om gevraagd wordt is een ander nummer dan het inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel.
Inleiding
Met ingangsdatum 23 augustus 2024 heeft EHBO Nederland van de Belastingdienst de ANBI-status ontvangen.
ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling.
De ANBI-status biedt veel belastingvoordelen. Zo hoeft een ANBI geen erfbelasting of schenkbelasting voor erfenissen en schenkingen die de ANBI gebruikt in algemene zin te betalen.
Zonder de ANBI-status betaalt een vereniging bijvoorbeeld erfbelasting boven een vrijstelling van € 2.658 (in 2024), tenzij de Belastingdienst bepaalt dat de vereniging een Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI) is. SBBI’s zijn vaak dansverenigingen, bridgeclubs, kortom instellingen die geen ‘algemeen’ nut hebben, maar eerder een ‘sociaal’ nut. Daarbij kán het gebeuren dat de ene club wel als SBBI wordt aangemerkt en een vergelijkbare club niet. Een lot uit de loterij, lijkt het wel.
Met een ANBI-status sta je dus sterker.
Een tweede voordeel is dat als een ANBI zelf schenkingen doet in het algemene belang, dan hoeft de ontvanger geen schenkbelasting te betalen.
Een derde voordeel is dat een ANBI in aanmerking komt voor teruggaaf van energiebelasting.
Het belangrijkste voordeel is wel dat donateurs / sponsors van een ANBI hun giften geheel of gedeeltelijk mogen aftrekken van hun aangifte inkomstenbelasting (particulieren, ZZP’ers) of vennootschapsbelasting (ondernemers).
Dat maakt een ANBI aantrekkelijk voor donateurs en de ANBI heeft hiermee een sterke positie om meer inkomsten te genereren.
Voor meer informatie over belastingvoordelen voor ANBI’s verwijs ik u graag naar de website van de Belastingdienst.
Groepsbeschikking
Zoals hierboven al aangegeven heeft EHBO Nederland de ANBI-status. We hebben bij de Belastingdienst een groepsbeschikking aangevraagd en ook gekregen met nummer 165.
De beschikking vindt u terug op onze website onder Verenigingsdocumenten.
Dat betekent dat EHBO Nederland als groepshoofd geldt voor ‘meerdere instellingen’ die aan de beschikking gelabeld kunnen worden. Lees voor ‘meerdere instellingen’: uw vereniging.
Op dit moment zijn reeds twee verenigingen gelabeld aan de groepsbeschikking. Dat zijn verenigingen, die al de ANBI-status hadden.
Op relatief eenvoudige wijze kan uw vereniging de ANBI-status verkrijgen. Het meeste werk is al gedaan.
Wel gelden enkele voorwaarden voor het verkrijgen van de ANBI-status, waarvan de Belastingdienst in de groepsbeschikking aangeeft dat ze op een later moment kunnen controleren of uw vereniging nog aan de voorwaarden voldoet.
Deze voorwaarden kunt u lezen op de website van de Belastingdienst.
Lees deze voorwaarden op uw gemak door. Ik haal hier een drietal voorwaarden uit:
1) Actueel beleidsplan
In de Algemene Ledenvergadering van 16 maart 2024 is het Beleidsplan 2024 – 2030 besproken en door de leden goedgekeurd en van toepassing verklaard op alle aangesloten verenigingen. Dat betekent dat dit beleidsplan ook voor uw vereniging geldt, waarmee uw vereniging voldoet aan deze voorwaarde van de Belastingdienst.
Uiteraard is het ook prima als uw vereniging over een eigen beleidsplan beschikt.
2) Bestemming liquidatiesaldo
De Belastingdienst stelt eisen aan de bestemming van het batig liquidatiesaldo na opheffen van uw vereniging. Een liquidatiesaldo is het geld dat overblijft na betaling van eventuele schulden bij ontbinding of opheffen van de vereniging. Een liquidatiesaldo wordt ook wel het overschot genoemd. De eis die de Belastingdienst stelt is dat het liquidatiesaldo bij ontbinding of opheffen van de vereniging bestemd moet zijn ten behoeve van een ANBI met een doel dat zoveel mogelijk met het doel van de vereniging overeenkomt. Bijvoorbeeld een andere EHBO-vereniging met de ANBI-status.
Dit moet statutair vastgelegd en door de notaris bekrachtigd zijn. De zin, die u hiervoor in uw statuten kunt laten opnemen, luidt:
Een eventueel batig liquidatiesaldo zal door de liquidateurs worden bestemd ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een doel dat zoveel mogelijk met het doel van de vereniging overeenkomt.
Zie hiervoor ook artikel 15 lid 4 van de statuten van EHBO Nederland.
Voor verenigingen moet een voorstel voor een statutenwijziging goedgekeurd zijn in algemene ledenvergadering. In 2025 moeten de statuten ook voldoen aan de wettelijke vereisten op grond van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR). Dat betekent sowieso een statutenwijziging, mocht u dat nog niet gedaan hebben. Om de statuten aan de WBTR te laten voldoen, verwijs ik u naar de geel gemarkeerde teksten in artikel 8 lid 8 en artikel 9 lid 6 van de concept statuten van EHBO Nederland op onze website.
We hebben met notaris mr. J. Wolterink de afspraak gemaakt dat hij voor een speciaal tarief van € 150 per uur de statutenwijzingen van de bij EHBO Nederland aangesloten verenigingen in orde gaat maken. Als u de statutenwijziging dan kant-en-klaar aanbiedt, dan blijven de kosten beperkt.
Wel moet het bestuur van uw vereniging persoonlijk – of via volmacht van een andere notaris – de akte laten ‘passeren’ (ondertekenen). Dat betekent een reisje naar Alphen aan den Rijn:
Limes Notarissen
mr. J. Wolterink
Raadhuisstraat 64
2406 AG Alphen aan den Rijn
t.: 0172 – 49 24 47
m.: wolterink@limesnotarissen.nl
w.: www.limesnotarissen.nl
Uiteraard verplicht u dit tot niets en kunt u de statutenwijziging ook bij een eigen notaris laten opmaken en passeren.
3) Publicatie specifieke gegevens op een eigen of gemeenschappelijke website
Een ANBI is verplicht om gegevens te publiceren. Dat kan op een eigen website, maar ook op een gemeenschappelijke website.
Veel van de bij ons aangesloten verenigingen hebben geen website, of slechts een Facebook-pagina. Het ontwerpen en onderhouden van een eigen website is een kostbare zaak.
Om die reden hebben we op de website van EHBO Nederland een aparte ANBI-pagina aangemaakt, waarop verenigingen de vereiste gegevens kunnen plaatsen.
Op de ANBI-pagina vindt u ook het Standaardformulier Publicatieplicht. Op de website van de Belastingdienst kunt u het formulier digitaal invullen.
De meeste vragen spreken voor zich, maar voor een aantal vragen wil ik een nadere toelichting geven:
Naam | vul hier de naam in zoals deze in uw statuten vermeld staat |
Website | heeft u geen eigen website, vul dan de website van EHBO Nederland in: https://www.ehbonederland.nl |
RSIN | De afkorting betekent Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer. Dit nummer (totaal: 9 cijfers) staat op uw uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel dat u krijgt bij uw inschrijving.
Nb.: dit is een ander nummer dan het nummer van de Kamer van Koophandel. Nb2: Als u dit formulier niet direct invult, mail dan wel alvast uw RSIN door naar secretariaat@ehbonederland.nl. Wij kunnen dan de aanvraag om uw vereniging toe te voegen aan de groepsbeschikking alvast in gang zetten. Dus graag zo snel mogelijk mailen. |
Actief in sector | Kies hier voor: Welzijn – Overig welzijnswerk |
Statutair bestuur van de instelling | Vul hier de volledige namen van alle bestuursleden in, inclusief de functies |
Doelstelling | Vul hier de doelstelling van uw vereniging in. Deze staat over het algemeen in uw statuten genoemd. |
Hoofdlijnen beleidsplan
(werkzaamheden) |
Vul hier in hoofdlijnen in wat er in uw beleidsplan staat. Heeft u die niet, dan kunt u de volgende tekst plaatsen: Zie bijlage: Beleidsplan EHBO Nederland 2024 – 2030. |
Hoofdlijnen beleidsplan (verkrijging inkomsten) |
Het verkrijgen van inkomsten van uw vereniging kan afwijken van de wijze waarop EHBO Nederland zijn inkomsten verkrijgt. Bij verenigingen zal het hier gaan uit contributies en/of sponsoren. |
Op welke manier en aan welke doelen worden de verkregen inkomsten besteed? | De Belastingdienst houdt als voorwaarde voor het verkrijgen van de ANBI-status de 90%-eis aan. Dat houdt in dat een ANBI (uw vereniging) 90% van haar uitgaven ‘algemeen nuttig’ moet besteden. In dit geval zijn het uitgaven m.b.t. activiteiten die de doelstelling van uw vereniging nastreven. Denk aan aanschaf reanimatiepoppen, verbandmiddelen, koffie voor cursisten, aanschaf OK-boekjes, etc. De 90%-eis houdt ook in dat de vereniging haar vrijwilligers nagenoeg (lees: 90%) inzet voor het verlenen van eerste hulp bij evenementen (en de kosten die daaruit voortvloeien). |
Url van het beleidsplan | Vul hier de link in waar het beleidsplan van uw vereniging te vinden is. Heeft u geen eigen beleidsplan, vul dan de link naar het beleidsplan 2024 – 2030 van EHBO Nederland in. |
Beloningsbeleid | De Belastingdienst stelt als voorwaarde voor het verkrijgen van de ANBI-status dat de beloning voor de beleidsmakers beperkt moet zijn tot een onkostenvergoeding of minimale vacatiegelden. |
Activiteitenverslag | Vermeld hier de activiteiten, die uw vereniging in het afgelopen jaar heeft verricht. In plaats daarvan kunt u ook een link naar het activiteitenverslag (vaak: het jaarverslag van de secretaris) plaatsen bij de volgende rubriek. |
Url van het activiteitenverslag | Plaats hier de link naar het activiteitenverslag (vaak: het jaarverslag van de secretaris). |
Balans / staat van baten – lasten | Elke wijziging betekent dat er een nieuw standaardformulier ingevuld moet worden. Jaarlijks wordt namens het bestuur door de penningmeester een jaarverslag opgesteld m.b.t. de inkomsten, uitgaven in het afgelopen boekjaar en een begroting over het komende jaar. Vermeld daarom in de Toelichting: Zie bijlagen: financieel jaarverslag plus begroting. Voeg dit verslag (verslagen) bij dit formulier in uw mail naar het secretariaat van EHBO Nederland. Bij geen andere wijzigingen (bestuurswissel, adreswijziging, etc.) hoeft u niet jaarlijks het hele formulier in te vullen, maar alleen de verslagen op de site te plaatsen. Uiteraard staat het u vrij om alle rubrieken wel in te vullen. |
Als u het formulier ingevuld heeft, dan:
- Slaat u het formulier met de bijlagen op op uw eigen website of Facebook-pagina (als u die heeft)
- Mailt u het formulier met de bijlagen naar secretariaat@ehbonederland.nl
Wij zetten dan de vervolgstappen om uw vereniging toe te voegen aan de groepsbeschikking, waarmee u de ANBI-status heeft. Ook plaatsen we het formulier plus de bijlagen op de ANBI-pagina van de website van EHBO Nederland.
En dan……….
Als uw straks de ANBI-status heeft, dan kunt u actief sponsors werven door hen te wijzen op de voordelen van uw ANBI-status. Ook bestaande sponsors kunt u hierop nog expliciet wijzen. Wellicht doneren zij dan wat extra geld……..
Vraag uw cursisten of hun werkgevers iets willen doneren en wijs daarbij op uw ANBI-status. Of misschien zijn uw cursisten wel zelf werkgever. Kortom, het loont voor donateurs om uw vereniging te sponsoren. Iedereen wordt er beter van en vooral uw vereniging.
Vragen?
Hoewel ik geprobeerd heb om u zo duidelijk mogelijk te informeren, kan ik me voorstellen dat u nog vragen heeft. Of dat er tijdens het invullen vragen rijzen. Stuur dan een mail met uw vraag / vragen, uw naam, de naam van uw vereniging en uw telefoonnummer naar secretariaat@ehbonederland.nl en we nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
En……..vergeet niet om uw RSIN alvast naar EHBO Nederland te mailen.
Hans Vos
Voorzitter EHBO Nederland