Skip to main content

ANBI-status: verdere uitleg en stappenplan

De Nieuwsbrief van 20 oktober 2024 stond geheel in het teken van de aanvraag van de ANBI-status. Opfrissertje: ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling.

Inmiddels hebben we van een twintigtal verenigingen het RSIN ontvangen (RSIN = Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer, ook wel fiscaal nummer genoemd).
Deze nummers zijn aan de Belastingdienst doorgegeven met het verzoek om de verenigingen toe te voegen aan de groepsbeschikking van EHBO Nederland, waarmee deze verenigingen meteen de ANBI-status hebben. Hierbij wil ik wat uitgebreider ingaan op het verkrijgen van de ANBI-status, omdat ik merk dat een aantal verenigingen moeite heeft met het regelen van zaken voor de toevoeging aan de groepsbeschikking. Hopelijk helpt het stappenplan, zoals hieronder aangegeven, u verder op weg.

ANBI-status: verdere uitleg en stappenplan

Auteur

Hans Vos
Voorzitter

ANBI-status: verdere uitleg en stappenplan

Nog geen uur nadat ik de aanvraag ingediend had, werd ik al gebeld door de belastingambtenaar van Team ANBI in Eindhoven, die aangaf dat hij de aanvraag al in behandeling had genomen.
Hij gaf aan dat hij voor de toekenning van de ANBI-status ook de statuten van de verenigingen nodig had. Als reden daarvoor werd aangegeven dat de regelgeving omtrent de ANBI-status flink aangescherpt is en dat met name de ANBI-clausule met betrekking tot het liquidatiesaldo in de statuten opgenomen moet zijn.
Ik heb hierop aangegeven dat veel verenigingen bezig zijn met de aanpassing van hun statuten, waarover vooraf in de algemene ledenvergaderingen toestemming gegeven moet worden. Veelal zal dit in de loop van 2025 plaatsvinden. In 2025 zullen immers de artikelen in de statuten, die in tegenspraak zijn met de Wet toezicht en bestuur rechtspersonen (WBTR), niet meer geldig zijn. De statuten moeten op deze artikelen aangepast worden. Gelijktijdig kan dan de ANBI-clausule in de statuten opgenomen worden.
De belastingdienstambtenaar toonde begrip voor deze argumentatie en met hem heb ik afgesproken dat de verenigingen, die deze ANBI-status willen verkrijgen, in de loop van 2025 de gewijzigde statuten via het secretariaat van EHBO Nederland (secretariaat@ehbonederland.nl) aan de Belastingdienst kunnen sturen, waarbij de verenigingen met terugwerkende kracht naar 1 september 2024 de ANBI-status krijgen. Deze toezegging is inmiddels via mail aan EHBO Nederland door de Belastingdienst bevestigd.
Een mooie deal die verenigingen de ruimte biedt om te zorgen dat de statuten aan de vereisten voldoen.

Wat moet er minimaal geregeld zijn?

Als u in aanmerking komen voor de ANBI-status moet in uw statuten de ANBI-clausule opgenomen zijn. Deze clausule heeft betrekking op het geld dat overblijft als uw vereniging opgeheven (ontbonden) wordt. Dit wordt het liquidatiesaldo genoemd. Dit geld moet een bestemming krijgen.
Voor het verkrijgen van de ANBI-status moet in uw statuten aangegeven zijn dat dit geld dan bestemd moet zijn voor een algemeen nut beogende instelling (ANBI) met een doel dat zoveel mogelijk overeenkomt met het doel van uw vereniging.
Denk hierbij aan andere EHBO-verenigingen met de ANBI-status.

De ANBI-clausule luidt als volgt:

Een eventueel batig liquidatiesaldo zal door de liquidateurs worden bestemd ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een doel dat zoveel mogelijk met het doel van de vereniging overeenkomt.

Een voorbeeld van statuten waarin deze clausule voor komt, zijn de statuten van EHBO Nederland.
Zie artikel 15 lid 4 (Ontbinding en vereffening). Deze statuten kunt u vinden op de website van EHBO Nederland.
Veelal hebben verenigingen al een soortgelijke clausule in hun statuten staan. Het verschil zit ‘m hierin dat hierin vaak niet de ‘algemeen nut beogende instelling’ specifiek genoemd staat.

Zijn uw statuten hierop al aangepast? Mail dan uw statuten met uw RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer > vindt u op het uittreksel van de Kamer van Koophandel) op naar het secretariaat van EHBO Nederland: secretariaat@ehbonederland.nl

Moet u uw statuten nog aanpassen? Zorg er dan meteen voor dat uw statuten ook voldoen aan de wettelijke vereisten op grond van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR).
In 2025 is namelijk een aantal statutaire bepalingen met betrekking tot bestuurlijke besluitvorming en stemrecht niet meer geldig en moeten in de statuten de maatregelen over hoe te handelen bij ‘belet of ontstentenis’ van één of meer bestuurders opgenomen zijn.
Belet =een tijdelijke onmogelijkheid van een bestuurder om zijn functie uit te oefenen (bijv. ziekte)

Ontstentenis = de bestuurder is niet langer in functie (bijv. aftreden, overlijden, ontslag)
Op de website van EHBO Nederland vindt u onder Verenigingsdocumenten nog de concept statuten staan. Bij artikel 8 lid 8 en artikel 9 lid 6 vindt u geel gearceerd de tekst die u kunt gebruiken om uw statuten aan de WBTR te laten voldoen.

In de meeste statuten staat dat u voor een statutenwijziging een (bijzondere) algemene ledenvergadering bijeen moet roepen. Daarbij moet een x-percentage van het aantal leden aanwezig zijn. Wordt dit aantal niet gehaald, moet er een tweede (bijzondere) algemene ledenvergadering bijeen geroepen worden. Het geniet de voorkeur als deze tweede vergadering op een andere dag plaatsvindt. Voor deze tweede vergadering is dan niet het vereiste aanwezigheidspercentage vereist en kan de stemming plaatsvinden onder de dan aanwezige leden.
Geef duidelijk op de agenda aan dat een statutenwijziging ter sprake komt en stel de concept statuten vooraf ter beschikking aan de leden. Doe dit ook met de agenda voor de eventuele tweede vergadering.

Agenda en notulen moeten aan de notaris overlegd worden.

NB. : Omdat de verenigingen tijd krijgen van de Belastingdienst kan de bijzondere algemene ledenvergadering ten behoeve van de statutenwijziging ook samenvallen met de reguliere algemene vergadering. Voordeel daarvan is dat in de reguliere algemene ledenvergadering óók het financiële jaarverslag, de begroting voor het komende jaar en het secretariële jaarverslag (‘activiteitenverslag’) besproken worden. Deze stukken vallen onder de publicatieplicht en moet u op uw website of Facebookpagina opslaan. In plaats daarvan kunt u deze stukken ook opslaan op de ANBI-pagina van de website van EHBO Nederland.
In plaats van genoemde stukken kunt u ook volstaan met het invullen van het Standaardformulier Publicatieplicht dat u op de website van EHBO Nederland kunt vinden. Voor uitleg over dit formulier verwijs ik u naar de nieuwsbrief van 21 oktober 2024 dat u hier op de website kunt terugvinden.

Stappen om aan de groepsbeschikking ANBI van EHBO Nederland gekoppeld te worden

Stap 1: Stel in de bestuursvergadering de gewijzigde statuten op.

  • ANBI: zie artikel 15 lid 4 van de statuten van EHBO Nederland
  • WBTR: zie artikel 8 lid 8 en artikel 9 lid 6 van de statuten van EHBO Nederland

Stap 2: Bepaal in de bestuursvergadering bij welke notaris de statutenwijziging opgemaakt en gepasseerd (= bekrachtigd door ondertekening) moet worden.

  • EHBO Nederland heeft met notaris Wolterink (Alphen aan de Rijn) een gereduceerd tarief afgesproken. Zie hiervoor de Nieuwsbrief van 21 oktober 2024.
  • het concept kan in overleg met de notaris vooraf besproken worden.

Stap 3: Organiseer een (bijzondere) algemene ledenvergadering

  • agenda + concept statutenwijziging meesturen

Stap 4: Leg in de notulen van deze vergadering het volgde vast:

  • aantal stemgerechtigde leden van de vereniging
  • aantal stemgerechtigde aanwezige leden op de (bijzondere) algemene ledenvergadering
  • bij te weinig aanwezige leden: nieuwe datum voor de tweede (bijz.) ALV > Stap 4A
  • bij voldoende aanwezige leden: aantal stemmen voor en aantal stemmen tegen de statutenwijziging
  • besluit van de vergadering over de statutenwijziging (akkoord, afgewezen of nieuwe bijzondere ALV)
  • verslag van het besprokene inclusief de gestelde vragen en antwoorden

Stap 4A: Organiseer bij te weinig aanwezigen bij de eerste (bijz.) ALV een tweede bijzondere ALV

  • agenda met alleen het punt over de statutenwijziging + concept statutenwijziging meesturen

Stap 4B: Leg in de notulen van deze vergadering het volgende vast:

  • aantal aanwezige stemgerechtigde leden
  • aantal stemmen voor en aantal stemmen tegen de statutenwijziging
  • besluit over de statutenwijziging (akkoord of afgewezen)
  • verslag van het besprokene inclusief de gestelde vragen en antwoorden

Stap 5: Maak een afspraak met de notaris en neem het volgende mee / mail het volgende:

  • agenda en notulen (bijzondere) algemene ledenvergadering
  • agenda en notulen van een eventuele tweede bijzondere algemene ledenvergadering
  • van alle bestuursleden een kopie van de inschrijving in het UBO-register van de Kamer van Koophandel
  • geldig legitimatiebewijs

Stap 6: Zodra de statutenwijziging door de notaris afgerond is en deze ondertekend moet worden:

  • alle bestuursleden moeten tekenen
  • volmacht is mogelijk, maar moet door een (andere) notaris worden opgesteld (extra kosten!)
  • alle bestuursleden dienen zich te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs

Stap 7:

  • Mail de nieuwe statuten plus het RSIN van uw vereniging naar EHBO Nederland: secretariaat@ehbonederland.nl
  • EHBO Nederland regelt verder de toevoeging aan de groepsbeschikking, waarmee uw vereniging de ANBI-status verkrijgt.

Stap 8:

Plaats het financiële jaarverslag, de begroting en het secretariële jaarverslag op uw website of Facebookpagina.
Ook de algemene gegevens van uw vereniging, waaronder namen van bestuursleden, hun functies, RSIN, KVK-nummer, statuten moeten op uw website of Facebookpagina eenvoudig terug te vinden zijn. In plaats daarvan kunt u ook het Standaardformulier Publicatieplicht invullen en plaatsen op uw website of Facebookpagina. U kunt het Standaardformulier ook plaatsen op de ANBI-pagina op de website van EHBO Nederland.

Veel gestelde vragen

Het verkrijgen van de ANBI-status is veel werk.

Antwoord: EHBO Nederland heeft al veel werk voor u verricht. Veel werkzaamheden, zoals het opstellen van het financieel en secretarieel jaarverslag en de begroting moet u sowieso al doen als verantwoording aan de algemene ledenvergadering van uw vereniging.
Voor de aanpassingen in de statuten kunt u gebruik maken van de door EHBO Nederland aangeleverde teksten. Het aanpassen van de statuten is een eenmalige actie en vergt wel een stap naar de notaris.
De voor de statutenwijziging benodigde bijzondere algemene ledenvergadering kunt u laten samenvallen met de jaarlijkse reguliere algemene ledenvergadering. Voor de vereiste publicatieplicht kunt u de stukken (jaarverslagen, begroting of ingevuld Standaardformulier Publicatieplicht) mailen naar EHBO Nederland: secretariaat@ehbonederland.nl
EHBO Nederland zal deze stukken plaatsen op de ANBI-pagina van de website en neemt daarmee de publicatieplicht van u over. Uiteraard kunt u de stukken ook op uw eigen website publiceren.
Hopelijk biedt het hierboven beschreven stappenplan u een duidelijk overzicht van de te ondernemen acties.

Heeft de ANBI-status zin? We zijn een kleine vereniging en hebben weinig giften.

Antwoord: In 2024 kunt u tot € 2.658 (2025: € 2.690) aan schenkingen, legaten en erfenissen ontvangen zonder dat u daarover belasting hoeft te betalen. Daarboven moet u erf- en schenkbelasting betalen.
Met een ANBI-status heeft u volledige vrijstelling van het betalen van erf- en schenkbelasting ongeacht de hoogte van de schenking.
Daarbij maakt een ANBI-status uw vereniging aantrekkelijk voor donateurs. Op 14 november 2024 is het Belastingplan 2025 door de Tweede Kamer aangenomen en de verwachting is dat dit plan in de komende weken ook door de Senaat aangenomen wordt. De giftenaftrek, waarvan in het Hoofdlijnenakkoord nog sprake was dat die zou vervallen, blijft gehandhaafd.
U kunt met de ANBI-status actief bestaande en nieuwe donateurs benaderen voor het doen van een schenking aan uw vereniging. Stelt u met deze donateurs een contractje op, waarin de donateur verklaart minimaal 5 jaar een x-bedrag te schenken, kan de donateur in de meeste gevallen de schenking volledig van zijn aangifte inkomstenbelasting (burger of ZZP’er) of vennootschapsbelasting (ondernemer) aftrekken.
U kunt uw eigen leden vragen om een schenking te doen, of te vragen of uw leden bij hun werkgever een balletje hierover willen opwerpen. En zo zijn er meer mogelijkheden om extra inkomsten te verwerven.

Is de ANBI-status verplicht?

Antwoord: Nee. In de doelstelling van EHBO Nederland staat aangegeven dat wij de aangesloten verenigingen faciliteren zonder dwingende regels voor te schrijven.
Er bestaat dus geen verplichting om deel te nemen aan de groepsbeschikking.

Waar kunnen wij als bestuur terecht met vragen over de ANBI?

Antwoord: Stuur een mail met uw naam, de naam van uw vereniging en het telefoonnummer waarmee contact opgenomen kan worden naar secretariaat@ehbonederland.nl.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.